top of page
Ασπασία Λυκουργιώτη

Καθηγήτρια: Ασπασία Λυκουργιώτη

Βασικές Αρχές
της Θεατρικής Γραφής

Τα μαθήματα διεξάγονται εξ αποστάσεως με τη μέθοδο της σύγχρονης ή της ασύγχρονης εκπαίδευσης μέσω ενός απλού υπολογιστή.


Το πρόγραμμα οδηγεί σε πιστοποίηση και απευθύνεται σε περιορισμένο αριθμό σπουδαστών.


Θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας.


Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία.


Κόστος εγγραφής δεν υπάρχει. Η θέση σας κατοχυρώνεται με την προπληρωμή των διδάκτρων του πρώτου μήνα.

3 μήνες

Μηνιαία

δίδακτρα

70€

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το πρόγραμμα «Βασικές Αρχές της Θεατρικής Γραφής», προσφέρει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στις θεμελιώδεις αρχές και τεχνικές που απαιτούνται για τη δημιουργία θεατρικών έργων. Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, οι σπουδαστές/ριες θα έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν στην τέχνη της θεατρικής γραφής, κατανοώντας τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που τη διακρίνουν από άλλα λογοτεχνικά είδη όπως η πεζογραφία, η ποίηση και το σενάριο.

Το πρόγραμμα ξεκινά με την εισαγωγή στη θεατρική γραφή και την εξήγηση του θεατρικού έργου ως μορφή τέχνης, εστιάζοντας στον ρόλο του/της συγγραφέα και τη συμβολή του στη θεατρική διαδικασία. Στη συνέχεια, εξετάζεται ο σκοπός και η λειτουργία του θεάτρου, με έμφαση στη διαχείριση των συναισθημάτων και των κοινωνικών θεμάτων μέσω της θεατρικής γραφής, καθώς και στην εισαγωγή των βασικών θεατρικών ειδών όπως το μονόπρακτο, το τρίπρακτο, ο μονόλογος, η τραγωδία, το δράμα και η κωμωδία.

Η δομή και ο σκελετός του θεατρικού κειμένου είναι κεντρικό θέμα του προγράμματος, όπου οι σπουδαστές/ριες θα μάθουν να κατανοούν την τυπική δομή των θεατρικών έργων και την καμπύλη δράσης, ενώ θα διερευνήσουν τη σημασία της σύγκρουσης και την ανάπτυξή της στην πλοκή. Ειδική έμφαση δίνεται στη δημιουργία και ανάλυση χαρακτήρων, με στόχο την κατανόηση των κοινωνικών και ψυχολογικών τους χαρακτηριστικών και την απεικόνιση των εσωτερικών και εξωτερικών τους συγκρούσεων.

Ο διάλογος, ως βασικό εργαλείο της θεατρικής γραφής αναλύεται σε βάθος, με έμφαση στις τεχνικές γραφής που αναδεικνύουν την υποκείμενη δράση και την αυθεντικότητα. Οι σπουδαστές/ριες θα εξασκηθούν στη δημιουργία διαλόγων που αποτυπώνουν διαφορετικά συναισθηματικά στάδια και υποστηρίζουν την εξέλιξη της πλοκής.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης ενότητες για τη διαχείριση του χώρου και του χρόνου στη θεατρική γραφή, τη σημασία της σκηνοθεσίας και τη συνεργασία με τον/τη σκηνοθέτη, καθώς και τη χρήση σκηνοθετικών οδηγιών για την υποστήριξη της σκηνικής απόδοσης.

Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και ανάλυση παραδειγμάτων, οι σπουδαστές/ριες θα αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη δημιουργία ολοκληρωμένων και δυναμικών θεατρικών έργων, με στόχο τη βέλτιστη επικοινωνία με το κοινό και την επιτυχημένη υλοποίηση των δημιουργικών τους ιδεών.

Πρόγραμμα Σπουδών

  • Εισαγωγή στη Θεατρική Γραφή

  • Ορισμός και Ιδιαιτερότητες της Θεατρικής Γραφής

  • Εξήγηση του θεατρικού έργου ως μορφής τέχνης

  • Διαφορές μεταξύ θεατρικής γραφής, πεζογραφίας, ποίησης και σεναρίου

  • Ο ρόλος του/της συγγραφέα στη θεατρική διαδικασία

  • Σκοπός και Λειτουργία του Θεάτρου

  • Η σκοπιμότητα της θεατρικής γραφής στο πλαίσιο της επικοινωνίας με το κοινό

  • Ο τρόπος που το θέατρο διαχειρίζεται τα συναισθήματα και τις κοινωνικές θεματολογίες

  • Εισαγωγή στα βασικά θεατρικά είδη και μορφές (Μονόπρακτο, τρίπρακτο, μονόλογος, τραγωδία, δράμα, κωμωδία)

  • Δημιουργία σύντομων διαλόγων που αποτυπώνουν διαφορετικά συναισθηματικά στάδια

  • Συζήτηση για τη σύνθεση σκηνών που υποστηρίζουν την ανάπτυξη της πλοκής

  • Δομή και Σκελετός του Θεατρικού Κειμένου

  • Βασική Δομή

  • Κατανόηση της τυπικής δομής θεατρικού έργου (πράξεις, σκηνές)

  • Ανάλυση της καμπύλης δράσης: Εισαγωγή, Ανάπτυξη, Κρίση, Επίλυση

  • Η Σύγκρουση και η Ανάπτυξή της

  • Τύποι συγκρούσεων (εσωτερικές, εξωτερικές)

  • Ο ρόλος της σύγκρουσης στην εξέλιξη της πλοκής και της δράσης

  • Εφαρμογή της δομής και της σύγκρουσης σε διαφορετικά είδη θεάτρου (π.χ. κωμωδία, δράμα, τραγωδία)

  • Δημιουργία περίληψης ενός θεατρικού έργου χρησιμοποιώντας τη δομή πράξεων και σκηνών

  • Σχεδίαση μιας βασικής σύγκρουσης και ανάπτυξής της σε μια μικρή σκηνή

  • Χαρακτηρολογία και Δημιουργία Προσωπικοτήτων

  • Δημιουργία Χαρακτήρων

  • Ανάλυση του βάθους των χαρακτήρων και των χαρακτηριστικών τους (κοινωνικά, ψυχολογικά)

  • Ο ρόλος των κινήτρων και των στόχων του χαρακτήρα

  • Εσωτερική και Εξωτερική Σύγκρουση

  • Τρόποι αποτύπωσης εσωτερικών συγκρούσεων μέσω διαλόγου και δράσης

  • Σχέση των εξωτερικών συγκρούσεων με την εξέλιξη της πλοκής

  • Δημιουργία χαρακτήρων ανάλογα με το είδος του θεατρικού έργου (π.χ. κωμωδία, δράμα, τραγωδία)

  • Δημιουργία χαρακτήρων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, στόχους και αντιφάσεις

  • Συγγραφή διαλόγου που αποτυπώνει την εσωτερική σύγκρουση ενός χαρακτήρα

  • Διάλογος και Υποκείμενη Δράση

  • Γραφή Διαλόγου

  • Βασικές αρχές για την αποτελεσματική γραφή διαλόγου

  • Η σημασία της οικονομίας και της αυθεντικότητας στον διάλογο

  • Διαφορετικές τεχνικές διάλογου ανάλογα με το είδος του θεατρικού έργου (π.χ. τραγωδία, κωμωδία)

  • Υποκείμενη Δράση (Subtext)

  • Ο ρόλος του υποκείμενου νοήματος στις συνομιλίες

  • Τεχνικές για την ενσωμάτωση του subtext στον διάλογο

  • Δημιουργία διαλόγων που αναδεικνύουν την υποκείμενη δράση.

  • Ανάλυση και επανεγγραφή διαλόγων με στόχο την καλύτερη αποτύπωση του subtext

  • Χώρος και Χρόνος στη Θεατρική Γραφή

  • Χώρος στη Σκηνική Δράση

  • Ρόλος του σκηνικού χώρου στη θεατρική γραφή

  • Δημιουργία σκηνικών περιγραφών που ενισχύουν τη δράση και την ατμόσφαιρα

  • Χρόνος και Ροή

  • Διαχείριση του χρόνου στο θεατρικό έργο: Χρονικά άλματα, καθυστερήσεις

  • Σύνθεση σκηνών που συνδέουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της πλοκής

  • Εφαρμογή του χρόνου και του χώρου σε διάφορα θεατρικά είδη

  • Δημιουργία σκηνής που περιγράφει ένα συγκεκριμένο σκηνικό χώρο και χρονικό πλαίσιο

  • Σχεδίαση σκηνών με εναλλαγές χρόνου και χώρου, εστιάζοντας στη ροή και την αλληλουχία των γεγονότων

  • Σχέση Κειμένου και Σκηνοθεσίας

  • Συνεργασία Σκηνοθέτη και Συγγραφέα

  • Ρόλος της σκηνοθεσίας στην ερμηνεία του θεατρικού κειμένου

  • Διαχείριση των σκηνοθετικών παρατηρήσεων και των δημιουργικών διαφορών

  • Σκηνοθετικές Οδηγίες

  • Χρησιμοποίηση σκηνοθετικών σημειώσεων για τη διευκόλυνση της σκηνικής απόδοσης

  • Ανάλυση παραδειγμάτων σκηνοθετικών οδηγιών και η επίδρασή τους στην εκτέλεση

  • Σημασία της σκηνοθεσίας σε διαφορετικά θεατρικά είδη (π.χ. κωμωδία, δράμα, μελόδραμα)

ΑΣΠΑΣΙΑ ΛΥΚΟΥΡΓΙΩΤΗ

Εκπαιδευτικός - Κριτικός Κινηματογράφου - Συγγραφέας Σεναριογράφος

Η Ασπασία Λυκουργιώτη, γεννήθηκε το 1986 στην Πάτρα και ζει μόνιμα στην Αθήνα.
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. τόσο στη θεωρητική κατεύθυνση της Δραματουργίας - Παραστασιολογίας όσο και την πρακτική κατεύθυνση της Υποκριτικής.
Η διδακτορική της διατριβή αφορά την κριτική των σεναρίων και την υποκριτική στον κινηματογράφο.
Βιβλίο της με τίτλο: «Από την Πραγματικότητα στην Αλήθεια. Κοινωνικά Αιτήματα και Υποκριτική στον Ελληνικό Κινηματογράφο από το 1968» έχει εκδοθεί από τις εκδόσεις Παπαζήση, ενώ κυκλοφορεί ακόμα ένα βιβλίο της για το θέατρο της Σάρα Κέιν από τις εκδόσεις Αμείλιχος.
Άρθρα της για τον κινηματογράφο και το θέατρο υπάρχουν σε πολλά επιστημονικά και μη περιοδικά, βιβλία και πρακτικά συνεδρίων.
Είναι μόνιμη συντάκτρια – κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Cinematek και μέλος Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου) - Fipresci (Διεθνής Ομοσπονδίας Κριτικής Ταινιών Κινηματογράφου).
Γράφει θεατρικά και σενάρια. Στο θέατρο έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τη Sight Specific θεατρική Performance ως θεατρικός συγγραφέας και ηθοποιός - σκηνοθέτης. Έχει ιδρύσει την ομάδα GiEves με την οποία έχει συμμετάσχει σε διεθνή θεατρικά φεστιβάλ.
Σενάριό της για φουτουριστική μικρού μήκους ταινία του Αλέξη Αλεξίου έχει αποσπάσει δύο βραβεία καλύτερης μικρού μήκους ταινίας στο 6° Festival internazionale Segni della Notte στο Urbino στην Ιταλία.
Εργάζεται τακτικά ως εκπαιδευτικός και ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών για κινηματογραφικά θέματα (χρήση πλατφόρμας Cinedu για τα σχολεία).
Η Ασπασία Λυκουργιώτη, διδάσκει τη Σεναριακή και Θεατρική γραφή, καθώε επίσης και το Σύγχρονο Παραμύθι στο Τεχνηέντως.

Ασπασία Λυκουργιώτη
bottom of page